maandag 27 september 2010

Miskopen: waarom zeg ik ja?

Iedereen heeft vast wel eens miskopen gedaan. Als ik erop terugkijk waren veel van mijn miskopen het gevolg dat ik voor mijn gevoel het wel moest kopen. Dat schijnt iets te maken te hebben met concessies doen en wederkerigheid. De verkoper doet zijn best jou te helpen, dus je 'moet' iets terugdoen en iets kopen.


Een overzichtje van mijn miskopen:
  1. Mijn mobiel. Ik wilde in januari 2009 geen prepaid meer, maar net als anderen ook een abonnement en zo'n nieuwe telefoon die je uit kon schuiven, en die een radio en een mp3 functie had. Ik was nog zo van plan om voorlopig alleen te kijken en er over na te denken. Maar een verkoopster ging allemaal verpakkingsdoosjes van nieuwe telefoons voor me openmaken om me de nieuwste telefoons te laten zien. Ze pakte helemaal uit. Er zat niet echt een telefoon tussen die ik echt graag wilde hebben, maar eentje was wel aardig. Gevolg: ik liep de deur uit met die telefoon en een 2-jarig abonnement. 
  2. Vorig jaar december was ik aan het winkelen en na lang twijfelen toch maar die schoenen gekocht die me wel aardig leken. Ik zou ze vast vaak gaan dragen, nam ik me voor. En ze waren in de uitverkoop. Bij de kassa raadde de verkoopster me ook aan een speciale spray te kopen, omdat anders de schoenen snel vies zouden worden... Ik de deur weer uit met de schoenen en de spray. Beiden nooit gebruikt of gedragen!
  3. Onlangs nog was ik op zoek naar een halsbandje voor de kat. De verkoopster (die nogal chagerijnig leek) legde allerlei bandjes op tafel. Omdat ze er zoveel werk van maakte, voelde ik me weer 'gedwongen' om toch zo'n bandje te kopen. Je raad het vast al: de kat heeft hem nog niet omgehad. Ik zat later helemaal te balen dat ik toch iets had gekocht van een verkoopster die niet eens haar best deed een beetje aardig te zijn!
  4. Andere miskopen gebeurden als ik niet lekker in mijn vel zat, dan ging winkelen en iets kocht om me beter te voelen. Dat werkt natuurlijk maar heel even of gewoon niet, maar nu zit ik dus met ongedragen spullen.
Best frustrerend allemaal! ;) Ik doe inmiddels niet meer aan retail therapy, en ik ga proberen om niet meer zulke miskopen te doen! Eerst alles goed overdenken en prijzen vergelijken. Een weekje nadenken over mijn geplande aankoop. En als er dan toch iets niet goed voelt, niet kopen! ;)

Hebben jullie ook van zulke miskopen gedaan?

9 opmerkingen:

  1. Best herkenbaar.
    Ik merk dat dit me nu niet meer overkomt. Ik ben nu veel bewuster in een winkel, loop niet zomaar een winkel in.

    Maar in het verleden....
    winkelen met een vriendin, en dan toch die kleding kopen waarvan zij zegt/vindt dat die je fantastisch staat, terwijl je normaal zoiets nooit zou kopen. (en dus ook niet draagt), of die verkoopster die je ompraat over de kleur van een mooie trui (die ik dus ook maar 1 keer heb gedragen)

    Ja, bekend dus.
    Maar we leren ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Winkels met verkoopsters die je helpen vermijd ik sowieso, zo erg! En inderdaad, je voelt je nog lullig ook als je niets koopt dan.

    Maar als ik in een boekwinkel ben moet ik mezelf wel beheersen. Want boeken zijn geen 'slechte' uitgaven toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb eeb abonnement aan de deur afgesloten, waar ik op een gegeven moment toch wel spijt van had. Volgens het meisje hoefde ik niets op te zeggen. Het eindigde automatisch. Dus niet!. Na vele keren opzeggen, zat ik er toch nog twee jaar aan vast. Dat heeft mij aardig wat gekost. Ik koop nooit meer iets aan de deur.

    Puki

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In een boekwinkel moet ik me ook beheersen. Vroeger kocht ik ook zoveel boeken... De mooiste staan nu in de boekenkast te pronken, maar een deel is ook alweer verkocht via bol.com.. Nu leen ik alles bij de bieb, en pas als ik een geleend boek écht graag wil hebben, dan koop ik het. Werkt erg goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tja, van die verkopers die heel erg hun best doen... Ik kan er ook niet tegen.
    Of mensen op straat! Dankzij hen ben ik lid geweest van de ECI, WNF, Greenpeace en de sponsorbingoloterij! Inmiddels heb ik alles maar weer opgezegd haha...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, een tip voor verkopers op straat: gewoon zeggen dat je al lid bent! Zijn ze gelijk klaar! :)

    Ik kan daar gelukkig dan weer wel tegen, ik vind ze zo irritant.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het gaat tegenwoordig wel beter, met de impulsaankopen valt het wel mee en eigenlijk denk ik over bijna alles wel goed na. Ik heb soms wel bv schoenen via internet gekocht, die dan gewoon niet lekker zitten. En dan stug gerust nog een paar van dat merk kopen, omdat ze zo mooi zijn..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb dit gelukkig niet, voor ik iets koop doe ik meestal voor onderzoek, telefoons oid. Ik heb regelmatig verkopers van alles laten uitstallen en niks gekocht. Ik onderhandel trouwens ook vaak bij electronicazaken, dat vindt ik altijd leuk om te doen en het scheelt ook vaak nog eens. Of ik ga naar een winkel en dan zeg ik gewoon, ik denk er nog even over na. Tegen verkopers op straat zeg ik altijd dat ik geen tijd heb, of al lid ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jammer genoeg heb ik het ook gehad, alleen ging het bij mij om een telefoon. Werd zo afgeleid dat in de tussentijd mijn eigen telefoon gejat werd.

    BeantwoordenVerwijderen