donderdag 23 september 2010

Uit de preekstoel

Zo’n beetje iedereen is tegen de bio-industrie. Ik ook. Als ik er dingen over lees besluipt me vaak, naast kwaadheid en verontwaardiging, een moedeloos gevoel. Want zolang iedereen maar goedkoop vlees wil, houdt het niet op, toch? Ik ben door sites van Varkens in nood, Wakker dier en columns van Roos Vonk, wel biologisch vlees gaan eten. Ik merk ook dat ik steeds minder vlees ga eten.

Wat ik ook aan mezelf merk is dat ik tegenover anderen gauw ‘op de preekstoel’ zit. Ik ga dan vol vuur vertellen waarom de bio-industrie niet deugt. Eigenlijk niet goed, want daar heb ik alleen mezelf mee en de boodschap komt zo niet over. Sommigen kunnen de boodschap wel op een erg leuke manier brengen. Hieronder staan een aantal leuke filmpjes die met humor de bio-industrie te lijf gaan of voor dierenrechten zijn, zonder erg vooroordelend te zijn.

The Meatrix

Cows with guns 

Jagen op jagers

3 opmerkingen:

  1. Volgens mij is minder vlees eten echt het allerbeste voor dieren. Het verschil tussen biologisch en niet-biologisch blijkt in de praktijk niet heel groot te zijn; veel 'gewone' boeren doen al hun best om de omstandigheden voor hun dieren beter te maken, terwijl supermarkten (waaronder AH), daar letterlijk een paar cent extra voor geven. En dan vervolgens wel de prijs even 3x hoger maken, omdat het 'biologisch' of 'verantwoord' (je hebt tegenwoordig ook pluswaarderingen, dan ben je niet volledig biologisch, maar wel beter) is. Als supermarkten als AH van de hoge prijzen voor hun biovlees ook wat meer terug lieten vloeien naar de boer, dan denk ik dat er sowieso veel meer biologisch vlees zou komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar llmm, hoe weet je dat er weinig verschil is tussen biologisch en niet-biologisch? Ik geloof ook wel dat sommige boeren proberen de omstandigheden voor hun vee te verbeteren, maar er zullen er ook genoeg zijn die er niet wakker van liggen dat hun dieren geen zonlicht zien en op elkaar gepropt zitten. Als je 'gewoon' vlees koopt, weet je toch niet zeker of de dieren goed behandeld zijn?

    Ik geloof ook wel dat supermarkten misbruik kunnen maken van de hype 'biologisch verantwoord'. Bij de AH koop ik trouwens nooit vlees.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik hoef echt niet elke dag een stukje vlees. En hoewel veel mensen zeggen van niet: biologisch is gewoon lekkerder!
    Ik kon vandaag kiezen tussen gewoon en biologisch gehakt. Het enige waar ik dus over nadacht: past het in m'n budget? Ik besloot: Maak het maar passend. Biologisch it is.
    En het smaakte dus gewoon beter.

    BeantwoordenVerwijderen