dinsdag 28 september 2010

Verkooptrucs

Als vervolg op mijn berichtje van gisteren, nu een stukje over verkooptrucs. Via dit artikel van Genoeg kun je een powerpoint presentatie downloaden over het herkennen van verkooptrucs van telemarketeers. Daar word ik gelukkig niet door gebeld, maar sommige dingen vond ik wel herkenbaar.

Één van de oudste verkooptrucs: het inzetten van mooie vrouwen



1. Wat doet de rest?
Als je bijvoorbeeld in de boekhandel bent, zie je vaak boeken liggen met stickers met de tekst: “al 250.000 exemplaren verkocht!” Of: “In de top 10 van de New York Times bestsellers lijst!”

We leiden de kwaliteit van producten onder andere af door te kijken naar de mate waarin anderen het product kopen. De (verzonnen) informatie dat het boek al zo veel keer is verkocht, wordt gezien als bewijs dat het boek het kopen waard is. Zoveel mensen kunnen toch geen ongelijk hebben?

2. Schaarste creëren
Winkeliers kunnen ervoor zorgen dat je meer interesse in een bepaald product krijgt door schaarste te creëren. Er wordt gezegd dat een product maar beperkt leverbaar is of dat de aanbieding nog maar enkele dagen geldig is. Mensen nemen aan dat alles wat schaars is waardevol is. Het gevolg is dat je eerder geneigd bent om het product te kopen. Bovendien ontstaat de angst dat je een goede aanbieding misloopt of dat er een ander mee vandoor gaat. De combinatie van deze twee dingen maakt dat je snel toestemt, zonder je keuze echt goed te overdenken.

3. De gulden middenweg
Ik heb ook weleens gehoord van een truc waar de winkel drie soortgelijke poducten op een rijtje zet, bijvoorbeeld drie printers. De eerste printer is erg goedkoop, de tweede heeft een redelijke prijs en de derde is erg duur. Mensen kiezen dan vaak voor de tweede optie, voor de gulden middenweg als het ware. Niet te hoog, maar ook niet te laag.

Er zullen vast nog veel meer verkooptrucs zijn. Op het blog van sparenbesparen kwam ik het boekje Science of Persuasion tegen. De lokale bibliotheek heeft de Nederlandse versie, Overtuigingskracht. Ik heb hem gereserveerd, ik ben benieuwd!

Kennen jullie nog verkooptrucs?

3 opmerkingen:

  1. Over het creeëren van schaarste gesproken. De Doll Dwaze Dagen komen er weer aan. Dat draait alleen maar om het creeëren van schaarste, waardoor mensen het gevoel krijgen dat ze nu hun kans moeten grijpen. Stond van het weekend een leuk artikel over in het NRC.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb "vroeger" in mijn kinderjaren... bij Blokker gewerkt.
    Ik weet nog dat we af en toe dingen in de aanbiedingsbak moesten gooien, rommelig neerleggen. Dan gingen de mensen vanzelf in die bak kijken en verkocht het beter. Echt waar, het werkte...
    En een ander ding waar ik altijd zo verbaasd over was, wat ook gedaan werd en werkte: artikelen over prijzen, NU en dan een hogere prijs dan vorige week. ALLEEN NU VOOR: die hogere prijs. En raar maar waar, er werden dan meer van dat artikel verkocht.....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fabrikanten zorgen ook regelmatig voor een nieuwe verpakking. In de meeste gevallen gaat de prijs dan omhoog en - als je het slecht treft - de inhoud naar beneden!

    Verder wordt er heel vaak ingespeeld op kinderen; acties met flippo's, voetbalpoppetjes of plaatjes, e.d. Kinderen zeuren gewoon net zolang tot hun ouders overstag gaan.

    BeantwoordenVerwijderen