maandag 6 september 2010

Wel of geen fooi?

Ik zat vanmiddag met een vriendin op een terrasje. Toen we naar een paar uurtjes wilden afrekenen, wilde ik nog 50 cent neerleggen. Mijn vriendin zei "joh, waarom zou je dat doen voor 4 drankjes? Dat is toch helemaal niet nodig?" 

Zij geeft alleen fooi als ze uit eten gaat, dan krijg je van het personeel namelijk meer service. Ze bereiden de maaltijd(en), serveren deze, evenals de drankjes. Dan vindt ze het meer terecht om een fooi te geven. Ik dacht je hebt gelijk ook, voor dat beetje thee een fooi geven hoeft ook helemaal niet.

Nu moet ik ook zeggen dat de bediening niet optimaal was: we moesten lang wachten voordat we een tweede drankje konden bestellen en daar zelfs om vragen. Hetzelfde voor de rekening: er weer om vragen. Ik geloof ook dat in Nederland het bedienend personeel goed betaald krijgt en dat de fooi zelfs al in de prijs inbegrepen zit. In het buitenland is het uiteraard anders, waar het personeel veel minder betaald krijgt en wel echt afhankelijk is van fooien.

Fooien: hoe vinden jullie hoe dat hoort? Altijd, alleen bij echt goede service of ook alleen tijdens een diner?

3 opmerkingen:

  1. Ik geef eigenlijk helemaal nooit fooi, tenzij de bediening oid echt helemaal fantastisch moet zijn. Of in het buitenland natuurlijk. In Nederland krijgt iedereen inderdaad gewoon minimaal minimumloon en is een fooi niet nodig om rond te komen. Bovendien betaal je in de horeca vaak al genoeg voor dingen en is de service niet altijd optimaal. Als je vooraf weet dat in een bepaald land b.v. serveersters echt moeten leven van die fooi, dan is het natuurlijk een ander verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alleen bij goede service. Als het eten heerlijk is maar de bediening het verklooit is dat jammer maar dan geef ik geen fooi. Andersom ook niet. Het moet gewoon kloppen.

    Ik ga uit eten om iets te eten dat lekkerder is en makkelijker dan thuis. Koude koffie en aangebrande friet kan ik thuis ook maken. Als manlief een bak koude koffie inschenkt met zijn allermooiste lach en er een liedje bij zingt is dat leuk maar ik ben nog steeds niet extra blij met de koffie.

    Op een terras is dat het zelfde... :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik lees het al, ik ben dus veel te lief. ;) Bij echt slechte service geef ik geen fooi, verder voorheen eigenlijk altijd wel iets.

    Nou ja, nu niet meer dus. Ik ga de laatste tijd ook veel minder uit eten of wat drinken, dus als ik het nu wel doe, wil ik er echt ook van kunnen genieten. Daar hoort natuurlijk goede service bij. Ben weer wat wijzer geworden vandaag, haha.

    BeantwoordenVerwijderen