vrijdag 29 oktober 2010

Nieuwe zorgpremies

Gisteren las ik in de krant dat zorgverzekeraar CZ als eerste de nieuwe premies voor 2011 bekend heeft gemaakt. Het eigen risico wordt verhoogd naar € 170 en de premies stijgen met maar liefst gemiddeld 11%. Reden volgens de verzekeraar: de medische zorgkosten worden hoger en ze moeten van De Nederlandse Bank meer financiële reserves hebben. Hmmm. Ja ja. Hadden zorgverzekeraars voor 2011 dan soms geen financiële reserves??

Ik ben natuurlijk benieuwd naar wat dit voor mij gaat betekenen. Aangezien ik weinig medische kosten heb, heb ik - na er goed over na te denken - voor 2010 alleen een basisverzekering afgesloten met het hoogst mogelijke eigen risico van € 665 euro. Mijn premie was in 2010 € 851,12 per jaar.

Voor volgend jaar wordt precies dezelfde verzekering... € 976,20. Een verhoging van 14,7%! Slik, mijn salaris stijgt vast niet mee vermoed ik zo.

Llmm blogde er laatst ook al over. Ik zat al te denken om over te stappen naar AnderZorg, naar eigen zeggen één van de goedkoopste verzekeraars. De premies zijn nog niet bekend, maar ik ben benieuwd. Ik heb de voorwaarden van CZ en AZ vergeleken en ze zijn bijna hetzelfde. Het verschil zit hem er in dat AZ vooral een internetverzekeraar is, en geen dure kantoren heeft. Vandaag nog even vragen of een bepaald ziekenhuis ook onder de dekking valt, en dan ga ik waarschijnlijk overstappen. Toedeledoki CZ!

Zijn jullie al bezig met de zorgpremies voor volgend jaar?

Edit:  in 2012 gaat het eigen risico nog meer omhoog, naar 210 euro in 2012.


 Leuk weetje: dit is Hygeia, de Griekse godin van de gezondheid. Hier komt ons woord hygiëne vandaan. Hygeia was de dochter van de Griekse god van de geneeskunst Asklepios

4 opmerkingen:

  1. Nog niet echt, moet ik bekennen. Ik was veel te druk. Maar ik moet toch eens kijken. het word wel erg duur. Ik heb een basis en een aanvullende verzekering. Ik betaal 587,- per half Jaar ( met korting).Ik moet toch eens kijken of het goedkoper kan.

    Groetjes Puk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat ik bij AnderZorg blijf, ik vermoed dat de premies ook komend jaar daar het laagst zijn. Nu ik eenmaal een keer ben overgestapt, ben ik daar wel wat makkelijker in geworden. Mocht het toch nog goedkoper kunnen, dan doe ik dat denk ik. Mijn jaarpremie was dit jaar €696 met maximaal eigen risico. Ik heb dan wel voor de maandbetaling gekozen, omdat ik de korting voor in één jaar vooruit betalen erg mager vond.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik was er nog niet mee bezig, dus dank voor het aandachtspunt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het een flinke stijging. Ik zit zelf ook bij CZ. Ik heb ook nog een aanvullende tandartsverzekering. Die haal ik er altijd wel uit, helaas...... Voor mij heeft het niet zoveel zin om m'n eigen risico te verhogen voor een lagere premie. Ik slik medicijnen dus voor mij is het goedkoper om de volledige premie te betalen en die pillen tot het maximum van het eigen risico. Daarna kost het me niks extra meer. Als je dat allemaal niet hebt dan is het wel een goede optie!

    BeantwoordenVerwijderen