dinsdag 9 november 2010

Dalende uitgaven en online kasboekjes


Ik hou sinds mei van alles bij over mijn uitgaven en inkomsten in Excel. Eerst een digitaal kasboek, en later uitgaven grafiekjes (die dalen!) en een spaargrafiekje (die stijgt!)

Hieronder een grafiek van mijn uitgaven per maand voor boodschappen. Hoe ik het in mei voor elkaar heb gekregen om 185 euro aan boodschappen uit te geven? Ik weet het niet eens meer. Vorige maand gaf ik 120 euro uit. Ik koop nog steeds zo veel mogelijk biologisch, maar nu maak ik weekmenu'tjes, let op aanbiedingen, koop ietje minder (bijvoorbeeld 1 zak chips i.p.v. 3), koop bij de boer, en maak gebruik van kortingsbonnen.


Dat brengt me op online kasboeken als Yunoo. Maken jullie daar gebruik van? Het lijkt me heel handig, maar ik ben er huiverig voor. Yunoo slaat namelijk je bankgegevens wel op in een database. Weliswaar anoniem, maar toch. Wie zegt dat dat veilig is? Na het kijken van de documentaire Wat nou privacy? wil ik niet teveel persoonlijke gegevens uit handen geven op internet. (Gister was weer op het nieuws dat de DigiD gegevens op de DUO website niet veilig waren.)

Wat ik wel fijn zou vinden is om mijn uitgaven te vergelijken met mensen van dezelfde leeftijd, en kijken waar je eventueel nog op kan besparen. Maar ik ben nog altijd niet van plan om mijn bankgegevens ergens in te downloaden. Voorlopig freubel ik dus maar vrolijk verder in excel! :)

Gebruiken jullie wel Yunoo of Tim of iets soortgelijks? Waarom wel of juist niet?

5 opmerkingen:

  1. Ik heb mijn kasboek in excel. Ik ben ook een beetje huiverig voor on-line kasboekjes. Wel mail ik het bestand nu af en toe naar mijn mail-box, want laatst waren we alles kwijt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed van je dalende boodschappen uitgaven! Als je alles goed bijhoudt zie je vanzelf waar je nog extra op kunt besparen!
    Zelf ben ik geen fan van online kasboekjes. Door de veiligheid, ik heb er een tijdje geleden een blogje aan gewijd, toen lagen gegevens van duizenden huishoudens een paar uur op straat. Ik moet er niet aan denken dat dat mijn gegevens zouden zijn. Ik denk dat het ook met m'n werk te maken heeft, heb het liefst alles onder eigen beheer, lekker in excel. Als je eenmaal een goed sheet hebt ontworpen met formules, grafiekjes etc. dan kan je het elke keer opnieuw gebruiken. Ik denk dat je zo ook het beste zicht erop hebt. Hier kan je ook je contante uitgaven in verwerken. Al is het iets kleins als een euro parkeergeld ofzo.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog even een opmerking. Het kost misschien iets meer tijd, maar als je elke avond 5 tot 10 minuutjes ervoor uittrekt is het altijd bijgewerkt! En overal bonnetjes vragen voor het overzicht!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ bespaarma(atje): dat is een goed idee, van het af en toe eens op de mail zetten! Ik heb het wel eens op een usb-stickje gezet, maar het verouderd ook zo snel. Zeker een dagelijks kasboek!

    @ Blondy: ik herken me helemaal in jouw verhaal. Ik heb ook het liefst in eigen beheer. Ik heb inmiddels ook eigen sheetjes die ik opnieuw gebruik, en ik noteer echt alles erin. Zelfs de 50 cent die in een collectebus gaat ofzo.

    Ik ga nu de bestandjes eens naar mezelf mailen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik doe het oudewets.. alles in 2 note boekjes
    verouderen niet, gaan niet op hol en heb het in eigen beheer ;-)

    BeantwoordenVerwijderen