donderdag 25 november 2010

Een andere kijk op je inkomsten


 Ik ben nu bezig met het boek 'Lessen van een rijke en een arme vader' van Robert Kiyosaki. Het is erg verhelderend en er zitten (vind ik dan) veel eye-openers in. Ik heb nog nooit zo naar geld en het verdienen van geld gekeken!

Kiyosaki waarschuwt voor de ratrace. De 'valstrik' van je hele leven lang steeds maar harder te moeten werken voor je groeiende uitgaven, om vervolgens te eindigen met een karig pensioen. Hij adviseert om andere stromen van inkomsten te genereren. Dat kan bijvoorbeeld door het investeren in vastgoed, in aandelen, obligaties, of intellectueel eigendom. Laat je geld voor jóu werken.

Het verschil tussen de balans van van iemand die onbemiddeld is of uit de middenklasse, en een rijk persoon ziet er zo uit:

Balans van iemand uit de middenklasse

Balans van een rijk persoon
  • Activa zijn bezittingen die jou geld opbrengen
  • Passiva zijn schulden die je geld kósten. 

    Onder passiva vallen volgens Kiyosaki ook je huis en je auto. Deze kun je weliswaar bezitten, maar ze kosten ook veel geld. Denk maar aan hypotheekrente, belastingen, verzekeringen, benzine, onderhoud, enzovoort.

    Een 'gewoon' persoon heeft vaak maar één bron van inkomsten, waar je vaak lang en hard voor moet werken. De activa bestaan hooguit uit de opbrengsten van je spaarrekening (je jaarlijkse rente). Verder is er in de passiva één grote stroom aan uitgaven, zoals de hypotheek, belastingen, extra verzekeringen, autokosten... Het geld 'verdwijnt' als het ware.
    Een rijk persoon heeft naast zijn betaalde werk nog diverse andere inkomstenstromen die richting het inkomen gaan. Het verschil tussen rijk worden (en blijven) en die van de rest van de middenklasse en minderbedeelden, is dan ook heel simpel gezegd dat de rijkaard zijn geld behoudt, en de rest het uitgeeft.

    Ik heb het dus nog nooit zo bekeken, want in kasboeken en een balans verdiepte ik me niet, dat vond ik maar saaie kost. Ik ben echter blij dat ik hier steeds meer over leer, ik heb het gevoel dat ik langzamerhand steeds een beetje financieel wijzer word! :)
    Ik baal er wel van dat ik dit vroeger gewoon nooit geleerd heb. Ik heb vroeger van mijn vader hetzelfde geleerd als Kiyosaki van zijn 'arme vader'. Doe goed je best op school, haal zo hoog mogelijke cijfers, ga studeren, vind een goede baan en werk heel je leven hard en sparen maar.

    Door het boek van Kiyosaki krijg ik echter soms wel het gevoel dat ik niet zo heel slim bezig ben als mijn enige inkomen bestaat uit dat waar je elke dag voor werkt... Ik ga dus proberen om nieuwe bronnen van inkomsten te genereren.

    Zouden jullie dat ook doen? Hoe zouden je inkomsten uit activa proberen te genereren?


    (Voor een uitgebreide samenvatting/bespreking van het boek: klik hier voor die van SparenBesparen)

    4 opmerkingen:

    1. In mijn familie zitten veel ondernemers, dus ik ben eigenlijk ook altijd ondernemend geweest. Ik heb ook verschillende inkomstenstromen: paar uur loondienst, payroll, inkomsten uit mijn bedrijf en inkomsten via internet. Dat is fijn, maar ik denk niet dat het al genoeg is. Het zijn toch nog steeds voornamelijk dingen waar ik voor moet werken, dus dat laatste (via internet) probeer ik wat verder uit te breiden. Daarnaast ben ik via het afbetalen van de hypotheek bezig met het verlagen van die stroom uitgaven.

      Overigens denk ik niet dat je dom bent als je maar één inkomen hebt, maar je komt dan vaak wel meer in de verleiding om op dat inkomen te leven, in plaats van eronder. En als je dat doet, moet je dus eigenlijk elke dag gewoon werken, anders kun je je lasten niet betalen. En dat is natuurlijk wel 'dom'.

      Maar dit boek schijnt een ontzettende aanrader te zijn, dus ik ga zeker kijken of ik het ergens kan vinden, ben heel benieuwd of dat lukt!

      BeantwoordenVerwijderen
    2. Dit lijkt me zeker een boek dat de moeite waard is om te lezen! Ik weet eigenlijk ook niet beter dan dat je moet werken voor je geld en in mijn omgeving is dat niet veel anders.. Het verlagen van uitgaven proberen we in ieder geval. Als ik denk aan inkomen genereren uit activa dan denk ik gelijk aan investeringen (waarvoor je weer geld beschikbaar moet hebben, ervoor lenen gaat me te ver).. Ik denk nog even over de mogelijkheden na :)

      BeantwoordenVerwijderen
    3. klopt, voor investeringen moet je inderdaad een (soort van) startkapitaal hebben..

      BeantwoordenVerwijderen
    4. Ik ben ook al weken bezig in het boek maar af en toe word het me ff te langdradig en neem ik een ander boek.
      Het is zeker een eye opener en ook ik had nooit zo naar geld gekeken.
      Maar vind ook dat er behoorlijk wat tips in staan!
      Leuk boek om ideeen op te doen en de grijze massa weer aan het werk te zetten ;-)

      BeantwoordenVerwijderen