zaterdag 27 november 2010

Inzichten

Ik haal af en toen inzichten uit de gekste dingen. Ik heb gisteravond de film Fast Food Nation gezien. Ik dacht eerst dat het een documentaire was, met interviews en feiten enzo. Het bleek echter een film te zijn, waarin een baas van een fast food keten onderzoekt waar het vlees van een hamburger nu eigenlijk vandaan komt en hoe het product wordt gemaakt... Dit leidt hem naar intensieve veehouderijen en naar een enorme slachterij waar vooral arme illegale Mexicanen werken. Je ziet hoe de koeien worden geslacht en hoe hun vlees in stukken wordt gesneden, en wat er vervolgens mee gebeurd. Door het hoge werktempo komt het regelmatig voor dat de inhoud van de darmen in het vlees terecht komt. Dat vlees wordt daarna natuurlijk gewoon als kwalitatief goed vlees verkocht, want stel je voor dat je iets minder verdiend... Nou ja, na het zien van die beelden en het horen van dit laatste nieuws wil je dus echt geen vlees meer. Doe mij maar vegetarisch gehakt!

In de film vertelde acteur Ethan Hawke wel een goed advies. Aan zijn tienerdochter in de film zei hij: "Onderzoek heeft uitgewezen dat de meest gelukkige mensen diegenen zijn die altijd hun passie hebben gevolgd. of ze nu erg succesvol zijn of niet. Doe niet wat anderen van je willen of wat ze van je verwachten. Dan wordt je net als anderen. Doe wat jij graag wilt doen en wordt jezelf." Goede raad om naar te leven!

Verder kwam ik op het blog van Spaarvarkentje een blogje over Suze Orman tegen. Zo kwam ik op deze video waarin ze jonge mensen aanraadt vooral een carriere te kiezen waar je hart ligt, en níet om een baan te nemen omdat je het geld nodig hebt om rond te kunnen komen.



Van vind je van dit advies? Ben jij al aan het werk in jouw droombaan? Ik dus niet... mijn baan is best aardig en redelijk te doen, maar ik kan er echt geen passie in kwijt. Ik werk er puur zodat ik kan leven en kan sparen. Hierdoor voel ik me dus ook wel eens een geldslaafje. Zodra ik een betere baan vind die echt bij me past, ben ik dan ook weg.

4 opmerkingen:

  1. Food for thought...

    Heb een baan die ik wel leuk vind, maar dat is omdat ik zo veel weet van de organisatie e.d. Zou het liefst een beetje klooien op een (biologisch) boerderijtje denk ik. Of juridisch secretaresse, lijkt me ook super.

    En heb het zelfde als jij. Nu is het geld makkelijk, want nog wat af te lossen aan mijn ouders ivm oude huis. Maar als dat niet zou hoeven zou ik gaan solliciteren....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Over het vlees dat wist ik ook al, ik moet zeggen dat ik geen vegetariër ben maar af en toe een dagje zonder vlees vindt ik ook goed. Hamburgers zijn ook heel slecht voor het milieu, met een gigantische co2 uitstoot.
    Ik denk ook dat als je je passie volgt dat het succes vanzelf komt. Maar ik denk ook dat je daar soms wegen voor moet bewandelen die niet zo leuk zijn of zwaar zijn voordat je daar bent. Dat heb ik zelf nu. Daardoor ben ik wel extra gemotiveerd om m'n studie extra snel af te ronden omdat er dan meer deuren open gaan. We zijn nog jong genoeg om uiteindelijk onze passie uit te kunnen oefenen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fast Food Nation was oorspronkelijk een documentaire, een boek van Eric Schlosser. Na het lezen van het boek in 2008 werd ik dus vegetariër (en dat ben ik nog steeds). Ze hebben als speelfilm verfilmd zodat het een groter publiek zou bereiken. Maar helaas... want veel mensen die het zien, denken dat het gedramatiseerd werd. Ik vind juist dat de werkelijkheid die in het boek (objectief) werd weergegeven veel erger is dan deze film (ik heb het ook gezien).
    Met het citaat ben ik helemaal eens. Kijk naar mensen die 30 jaar hetzelfde doen, zonder (of met weinig) succes en toch tevreden zijn...
    Ik denk dat het klopt.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik geloof zelf ook in werk wat je met passie doet. Daar word je gelukkiger van dan dat je werkt alleen voor het geld. Tot een jaar voor mijn burnout had ik dat. Mijn werk was mijn passie, gaf mij energie en ik ging er met heel veel plezier naar toe. Daar lag mijn hart.
    Nieuwelevensstijl

    BeantwoordenVerwijderen