dinsdag 7 december 2010

Een duurzame kerst

Zo dus niet meer

Dit jaar wil ik thuis kerst zo duurzaam mogelijk gaan vieren, en zo goedkoop mogelijk natuurlijk ook. :)
Ik had vorig jaar voor het eerst kerst gevierd in mijn nieuwe huisje. Grote boom gekocht en best veel kerstspullen ingeslagen. Mijn moeder was toen ook nog naar Ikea geweest en had voor mij ook nog eens van alles meegenomen. Meer dan genoeg spullen dus.

Dit jaar wil ik het wat meer in de geest van consuminderen doen. Ik wil dit jaar graag een klein kerstboompje. Vorig jaar was een vriendin vrij laat met een boom kopen en ze hadden alleen nog maar kleine boompjes. Maar dat ding zag er zo schattig uit bij haar thuis! Dat wilde ik dus ook voor het volgende jaar. Nu heb ik laatst op een blog ook nog ergens gelezen dat je een klein boompje met kluit voor 7 of 8 euro kunt kopen. Helemaal goed dus!

Nu wil ik een boompje met kluit, en dan ga ik na kerst proberen om het boompje in de tuin te planten. Kijken of ik hem volgend jaar kan hergebruiken. Ik ga morgen eens kijken bij de bouwmarkten wat ze allemaal hebben.

Ik ben trouwens van het weekend nog met m'n moeder naar een grote Intratuin geweest. Helemaal in kerstsfeer natuurlijk. Was erg gezellig, maar wat een overvloed! En veel overprijsde troep zeg...

Gaan jullie ook anders met kerst om nu je aan het consuminderen bent?

5 opmerkingen:

  1. Ik had vorig jaar ook m'n eerst kerst in m'n huisje. Toen heb ik een kapitaal uitgegeven aan alle spullen. Ik heb toen een nepboom gekocht. Die was toen bij intratuin voor de helft. Daar is het idd altijd zo leuk versierd. Ik ga ook altijd kijken. Het is wel duur idd! Ik heb net m'n boom opgetuigd en alles versierd en ik ben van plan om niks meer te kopen. Ik ga van de week nog wat groene takken halen en dan ga ik zelf een kerststukje maken. De versierseltjes heb ik nog van vorig jaar.
    Ik heb trouwens voor een nepboom gekozen omdat je er jaren mee doet en het uiteindelijk goedkoper is dan elk jaar een echte boom, die zijn ook nog aan de prijs. Als ik een tuin zou hebben dan zou ik ook voor zo'n kluitboompje gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja zeker gaan wij er anders mee om.
    Geen overvloed aan eten, geen nieuwe troep kopen, etc.
    Alleen gebruiken wat we al hebben voor de kerst of wat de kinderen maken.
    En geen kerstverlichting buiten, alleen een sterretje in het raam.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vorig jaar voor het eerst in vijf jaar ofzo een kerstboom gehad. Dit jaar wordt het hem ook niet, zoontje heeft hem binnen vijf minuten opgevreten, gesloopt of in een van de luidsprekers gestopt. Kleine kerstboom dus. En liefst met kluit, zodat ie de tuin in kan straks.

    Maar nee, al dat gedoe... Heb een kerstboomslinger in de schaal met kaarsen gegooid. Voordeel van een redelijk minimalistisch interieur, het hele huis is gelijk kerst, haha,.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb een nepboom en versiering in 4 kleuren. Meestal doe ik een combinatie van 2 kleuren en dat wisselt ieder jaar. Zo heb ik altijd een andere boom. Het zijn ook nog veelal onbreekbare ballen dus heb ik eigenlijk al een aantal jaar niets meer gekocht dan wat reservelampjes. Daar sneuvelen er altijd wel een paar van.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij willen dit jaar ook een klein kerstboompje! Omdat we met kerst toch op vakantie zijn, vond ik een grote boom onzin. Hiervan kunnen we dan in de aanloopdagen genieten. Als het er van komt hoor, misschien kom ik er wel helemaal niet aan toe. Versieringen heb ik nog van vorig jaar, die koop ik steeds na de kerst en inmiddels heb ik meer dan genoeg!

    BeantwoordenVerwijderen