donderdag 20 januari 2011

Terugkeer van de wolf

Even wat anders dan het gebruikelijke onderwerp duurzaamheid en (be)sparen...



Laatst in mijn blog over de Pangagius vis kwam ik terecht op de Belgische site Planet Watch. Interessante site! Ik las daar ook een stukje over de lynx die mogelijk is opgedoken in de omgeving van Luik. Het zou fijn zijn als dit dier zijn weg weer terug vindt naar België en Nederland. Ik moest ook gelijk aan de wolf denken. Je leest de laatste tijd wel eens krantenkoppen over een mogelijke terugkeer van de wolf naar Nederland.

Tot een paar eeuwen geleden kwam de wolf bijna letterlijk over de halve wereld voor. Op vrijwel het gehele noordelijk halfrond, inclusief Nederland. Het moeten miljoenen dieren zijn geweest, maar door toedoen van de mens zijn hun aantallen en hun leefgebied enorm ingeperkt. Niet alleen doordat de mens de natuur drastisch heeft aangepast, maar vooral door genadeloze vervolging. In Nederland en België is de wolf sinds de 19e eeuw uitgeroeid en verdwenen.
Toch is de wolf na eeuwen van vervolging nu weer aan een wereldwijde opmars bezig, en herneemt delen van zijn voormalige leefgebied. Er leven momenteel wolven in Scandinavië, Oost-Europa, Zwitserland, Oostenrijk, Italië, Spanje, en ook dichterbij, in Frankrijk en Duitsland. In het westen van Duitsland leven een aantal wolven op ongeveer 100 kilometer van de Nederlandse grens. Men verwacht dat de dieren binnen afzienbare tijd onze grens zullen oversteken. Betekend dit de terugkeer van de wolf?

Zulk nieuws stemt me altijd blij. :) Wolven zijn zo mooi. Ik krijg het gevoel dat de natuur zich weer aan het herstellen is, na wat de mens de natuur in de afgelopen eeuwen allemaal heeft aangedaan. Wolven kunnen zich prima handhaven in een grote verscheidenheid aan landschappen, variërend van ijzige toendra's, dichte bossen en open steppes. Ook in ons agrarische landschap kunnen ze prima overleven. De kans dat we ze zien is echter erg klein. 

In 2004 stond er in een krantje een hele mooie column over de terugkeer van de wolf. De columnist kon wolven zo mooi beschrijven, dat ik een passage daarvan heb bewaard:

“Van neus tot staartpunt is hij één golvende, moeiteloze beweging. Grote voeten en lange poten dragen hem geruisloos door Europa – over velden, door wouden en over bergen. De wolf staat symbool voor de ongerepte, ongetemde wildernis. De wildernis is bovenal een zintuiglijke en spirituele ervaring. Duisternis. Eenzaamheid. Stilte. Het avontuur van ongebaande paden en ongekende vergezichten. Maar ook angst maakt deel uit van die wilderniservaring. Het onbekende, onverwachte roept een spanning op die je zintuigen scherpt, waardoor je meer ziet en geniet. Als je het gehuil van de wolven hoort, lopen de rillingen langs je ruggengraat, een echo van een gedeeld verleden. Duizenden jaren lang trokken onze voorouders met de wolven mee achter de rendierkuddes aan over de toendravlakten van Noord-Europa. Zal de wolf na 15.000 jaar aanwezigheid en 150 jaar afwezigheid de weg weer terug weten te vinden naar ons land? En zal hij welkom zijn?”



Interessante links:

Wolven in Nederland
Krantartikel: Wolven steeds dichter bij Nederland
Filmpje: De wolf komt naar Nederland
Komisch filmpje ten koste van jagers: jagers op de korrel

8 opmerkingen:

  1. Oh, wat zou dat mooi zijn, de wolf in Nederland. Ik vind het nu al geweldig om een ree of vos te spotten, laat staan een wolf! Alhoewel dat wel zeldzaam zal zijn, zo schuw.

    De wolf is welkom, maar ik ben benieuwd of boeren er zo blij mee zijn, terecht of onterecht. De wolf heeft een flinke oppepper voor zijn imago nodig, en jouw bericht helpt er in ieder geval al aan mee. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hij is al zo'n drie jaar op 100 kilometer van onze grens, dus dan zou het zomaar zo kunnen zijn dat het volgende bericht is, dat hij nog dichterbij is gekomen.

    Ik heb trouwens wel een mooie ervaring met wolven in een wildpark.

    Liefs, Haagje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. What I find is people are interested in animals that are cute. Like pandas.

    Wolves, and other "ugly" or "mean" animals tend to be hunted down to extinction. *sigh*

    I really hope they're welcome too. And protected.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het ook hele mooie beesten. Ik zou ze alleen liever niet live in het bos tegenkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Paar jaar geleden waren ze tot de buurt van Berlijn, dat vond ik toen ook zo'n geweldig bericht. Ben benieuwd hoe ze in NL ermee omgaan, de natuurbeschermers vs. de überbeschermingskneusjes die tegenwoordig de wetten maken.

    Ik vind ze zo prachtig! Echt kippenvel als ik ze hoor huilen. Tot heden alleen op een cd'tje maar wellicht ooit in het echt...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het lijkt mij een goed teken dat de wolf weer oprukt. Maar ik moet wel meteen denken aan dat verhaal van de Jongen die 'Wolf' riep.

    BeantwoordenVerwijderen