maandag 23 mei 2011

Mijn goede voornemen: eet een maand geen vlees en ervaar hoe dat is

Wat stukjes uit het Wat-is-er-mis-met-McDonalds-pamflet van gisteren:

Over vlees:
Er wordt vaak gezegd dat mensen die een abattoir bezocht hebben het eten van vlees gaat tegenstaan. Hoeveel van ons zijn bereid in een slachthuis te gaan werken om de dieren die we eten te doden?

Vlees is verantwoordelijk voor 70% van alle gevallen van voedselvergiftiging, met kip en gehakt vlees (zoals in hamburgers gebruikt wordt) als grootste boosdoeners.

Toen er in een onderzoek naar gevraagd werd, zeiden de meeste vegetariërs die vroeger vlees aten dat ze veel gevarieerder eten sinds ze geen vlees meer eten. Een ander onderzoek toonde aan dat mensen die vleesloos eten gezonder waren dan mensen die wel vlees aten. 


Ik ben even nagegaan: Wat eet ik eigenlijk nu aan vlees?


  • Beetje gehakt in de ovenschotel of pastasaus
  • Af en toe kippensoep of kipkerriesoep op het werk
  • Soms een karbonade of schnitzel
  • Spek met pannekoeken
  • Boterhamworst op brood

Ik eet nu ongeveer 2 keer per week vlees. Alles is biologisch, behalve de soep op het werk. Ik kan de laatste 4 makkelijk missen. Wat betreft gehakt... ja, ik kan pastasaus natuurlijk zonder gehakt maken en er juist meer soep- en andere groenten erbij doen. Ovenschotel kan ook prima zonder gehakt.
Ik ga in ieder geval een maand proberen om géén vlees meer te eten. Ik begin vandaag, op 23 mei.


Dus: van 23 mei - 23 juni géén vlees voor mij!

Ik ben benieuwd hoe ik dit ga ervaren! :)


Oh ja: trouwens: ik blijf wel gewoon vis eten, wel met de viswijzer en met het MSC keurmerk, maar toch. Vegetariër zijn zie ik vooral als het niet eten van vlees. Al ben je officieel dan een pescotariër dacht ik!

Oh ja: ik herinner me nog iets! :) Ik heb eens van een blanke Zuid-Afrikaan gehoord dat hij vegetarische bezoekers uit Europa er altijd veel gezonder uit vond zien dan de mensen die wel gewoon vlees aten. Dit terwijl er op zijn bord een enorme steak lag. Zelf kon hij helaas niet zonder vlees zei hij.

20 opmerkingen:

  1. Heel veel succes en vooral "eet smakelijk". Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een dapper initiatief! Veel succes en ik ben benieuwd naar je ervaringen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gaat je vast lukken! Het is makkelijker dan je denkt :-)
    En je gaat er inderdaad vaak gevarieerder van eten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je kunt ook sojabrokjes laten wellen en die verder als gehakt gebruiken in pastaschotels. In de winkel ligt ook gerulde soja maar die is best aan de prijs en zit verpakt in plastic doosjes. Meestal is deze ook nog voorgekruid en dat is niet altijd een persoonlijke smaak.
    Ik wens je succes, er zijn zoveel recepten dus het moet lukken. Heel goed initiatief trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jeetje!
    Zo ben ik dus begonnen 3 jaar geleden.

    Je zult:
    - iets afvallen
    - je lichter voelen in je hoofd (prettig!)
    - vaker 'moeten'.
    - je in het algemeen beter voelen.

    Heel veel sterkte!
    Kijk naar je mail.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En ik heb je ook nog een award gegeven...
    Gr,
    Jul

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lekker! Je eet al weinig vlees dus heel moeilijk zal het niet zijn voor je toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Welcome to the club.
    Ook hier een tevreden veggie! (sinds 2,5 jaar)
    Internet staat vol met heerlijkheden!
    Ik gebruik quorn gehakt in schotels. Geen vleeseter die daar over klaagt.
    Kleine stukjes seitan in plaats van vlees in rijstgerechten.
    Maar heel vaak gewoon zonder vlees.
    Als ik denk aan het idee vlees in mijn mond te hebben, brrrrr, dat vind ik echt een walgelijk idee...!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dank u dank u, voor de reacties en de handige tips. Ik eet inderdaad al weinig vlees, dus echt moeilijk zal het niet worden, nee. Ik heb expres de vleeswaren van vorige week al opgegeten, dus heb niks meer van vlees in huis!

    Ik heb wel eens van die gerulde soja geprobeerd als gehaktvervanger, maar ik vond het echt niet te eten... Ik kan wel eens kijken naar dat quorn gehakt.

    Ik ga mijn mail eens bekijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. goed hoor!! Ik ben van mijn 15 tot mijn 25e vegetarier geweest, daarna ben ik het weer weer gaan eten (alleen bio) maar ik zou makkelijk zonder kunnen. De reden dat ik het eet is dat ik het gedoe vind met 2 carnivoren in huis. Ik heb geen zin om apart te gaan koken al weet ik hoe heerlijk het kan zijn. Maar we eten hooguit 2 keer per week vlees dus ik voel me al een halve vegetarier.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb een half jaar lang vega geleefd, en heel eerlijk gezegd ben ik blij dat ik nu weer vlees 'mag' eten. Ik vind het lekker, en ik voel me er gewoon een stuk beter bij. Het voelt voor me nu een beetje 'vloeken in de kerk' hier, tussen al die veggies, maar ik geef gewoon mijn mening. Dit was mijn ervaring en ik vind het alleen maar stoer dat je zo'n uitdaging met je zelf aangaat! Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @ EG: tsja, misschien heb ik dat ook wel, hoor. Dat ik straks vlees ga missen, en dat ik dat toch af en toe blijf doen. Ik weet het niet, ik kan er alleen maar zo achterkomen.

    Trouwens: ik ben niet tegen het eten van vlees op zich. Zeker niet zoals dieren vroeger - voor de intensieve vee-industrie - werden gehouden: Lekker lang bij de moeder blijven, naar buiten in de wei, goed verzorgd worden, en dan eenmaal volwassen na een aantal jaar met respect geslacht worden. Dus dat er ook geen sprake is van vee transporten, de slager komt aan huis als het ware.

    Dat vind ik toch een heel verschil, een kleinschalige boerderij vergeleken met nu, en dan zou ik waarschijnlijk wel gewoon vlees blijven eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik denk dat het je wel kan lukken! Maar ik denk dat het wel lastig is met lasagna enzo, maar daar kan je ook vis in doen. Zelf eet ik niet zoveel vlees. Door spaghetti, lasagna, chicken tonight enzo. Hamburgers eet ik helemaal niet, thuis ook niet. Op zondag bij m'n ouders eet ik altijd wel een lekker stukje vlees. Verder eet ik veel vis. Net ook weer een stukje vis op. Heerliljk en lekker licht verteerbaar. Succes! Ik ben benieuwd hoe het je bevalt!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik eet sinds een jaar of 10 geen vlees en om eerlijk te zijn: ik heb het nog geen dag gemist! Mijn man eet wel vlees (biologisch), is er dol op, voor mij is dat geen punt. Vis, eieren (van eigen kippen) peulvruchten en een enkele keer quornstukjes in satesaus (lekker met gewokte groentes en rijst). Van vegetarische hamburgers, schnitzels, rookworst, knakworst enz griezel ik. Je gaat erg creatief koken en dat levert (meestal) bizondere en bizonder lekkere gerechten op, Succes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een goed voornemen! Ik pers er hier ook steeds meer vegetarisch/champignons in, want dat smaakt net zo goed en is veel minder belastend, op allerlei manieren. Bij de Lidl hebben ze nu bv tegenwoordig ook vegetarische dingen. Helemaal zonder zal wat moeilijker worden, omdat ik ook met vriend-vleeseter rekening moet houden, maar ik kan wel eens kijken of ik het kan minderen. Ik eet inderdaad ook door de spaghetti enzo (maar altijd veel minder dan aangegeven, meestal rond de 100 gram voor het hele gerecht) en bij aardappelmaaltijden iets van een slavink, boomstammetje e.d.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. En gerechten met noten (gemalen of gestampt) of zaden (zonnebloem, sesam) zijn zo verschrikkelijk lekker. Heb je geen nepgehakt meer nodig. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heey ja, gemalen noten en zaden is inderdaad een slim alternatief. En lekker! Dat ga ik eens proberen, bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik vind het vegetarische gehaktkruim best goed voor lasagne en ovenschotels :) Niet voor ballen, dat mag duidelijk zijn ;) Maar ik maak ook vaak lasagne zonder de vervanger. Champignons doen het erg goed als gehakt vervanger, vind ik zelf :)

    BeantwoordenVerwijderen