maandag 13 februari 2012

Biologische bedrijven in de buurt

Ik fiets regelmatig - bij wijze van sporten en beweging - lange stukken in en rondom het dorp waar ik woon. In de omgeving zijn er mooie polders en een natuurgebied. Op een gegeven moment fietste ik langs een dijk en ik zag links opeens een veld vol met kippen, die vrolijk aan het rondscharrelen waren. Erg leuk om te zien en ik had al gelijk een vermoeden dat dit biologische kippen waren. Dat klopte, volgens Google Maps zit er op deze locatie een biologisch pluimveebedrijf. Leuk om dat in je directe omgeving te zien! :)

De biologische kippetjes:

Aan de andere kant van het dorp zit een boer die mijn vader en opa goed kennen, en die houdt zijn runderen ook op biologische wijze. Hij heeft een paar jaar geleden een nieuwe stal voor ze laten bouwen. Die is bovenin deels open, zodat de koeien altijd frisse lucht en zonlicht krijgen. In de winter staan ze op stal, en de rest van het jaar grazen ze buiten in de wei en bij dat natuurgebied.

Ik heb nog wat verder zitten zoeken, en helaas blijkt er ook een legbatterij een stuk buiten het dorp te zitten. Aangezien legbatterijen per 1-1-2012 (terecht) niet meer toegestaan zijn, heeft die boer zijn bedrijf moeten om bouwen tot schuur voor 'scharrel'kippen. Al kun je niet van scharrelen spreken, scharrelkippen zitten op elkaar gepropt in een grote stal. Die boer loopt nu te mekkeren dat het zo duur was en dat hij nu 90 uur per week met zijn kippen bezig is, in plaats van 60 uur. Al waren de kippen wel wat rustiger, moest hij toegeven. Ehm ja, hou ze dan ook biologisch..?

3 opmerkingen:

  1. Ik vind het altijd zo leuk om te zien. Laatst zag ik ergens scharrelvarkens. Van die modderige blije varkens in de wei. En ik verzin het niet ze zagen er echt blij uit. Lekker rondhobbelen en neuzen/wroeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kun je bij die boeren ook hun produkten kopen? Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk als je op zo'n natuurlijke manier je portie beweging kunt binnenhalen. Als ik met de kinderen naar school fiets komen we ook altijd een groepje scharrelende kippen tegen. Het lijkt net alsof ze elke dag op excursie gaan.

    Wat onthutsend dat scharrelkippen toch ook niet kunnen scharrelen!

    BeantwoordenVerwijderen